Domkapitlet

Som vi skal se av gamle dokument vet vi at Stokka var en gård som fra uminnelige tider lå under Domkapitlet – så la oss først se hva historisk leksikon har å si om Domkapitlet – og hva det er:

«Et prestekollegium ved en Domkirke kalles domkapitel – medlemmene kalles ved flere navn; korsbrødre, kanniker og capitulares; som ganske enkelt betyr kapitels-medlemmer. I Norge går domkapitlets historie tilbake til 2.halvdel av 1100-tallet og fremover til innpå 1700-tallet.

Når det gjelder domkapitlets oppgaver, skulle kannikene i fellesskap opprinnelig utføre gudstjenesten i domkirken og bistå biskopen i styret av bispedømmet. Domkapitlet var det eneste sentralkirkelige element i den gamle kirkeording som ble vedtatt opprettholdt ved reformasjonen, men med til dels nye oppgaver, og helt uten tidligere kirkelig myndighet.

Den grunnleggende forskjellen mellom domkapitlet før og etter 1537 besto i at middelalderens domkapitel hadde vært et kollegium for styring av bispedømmet og altså en funksjon av bispemakten. I den nye kirkeordningen fantes det verken noe selvstendig kirkestyre eller noen egentlig biskoppelig embete. De nye superintendentene var kongelige embetsmenn underlagt de fremste lensherrene i landet.

Alle de nye luthersk-evangeliske biskopene (superintendentene) ble formenn i de nye domkapitel og fikk kapitelprebender, eller deler av prebendegods, som embetsgods»sitat slutt.

Så hvilke gods lå under domkapitlet like før reformasjonen?: På Stavangerhalvøya hadde domkapitlet bl.a. kommune- og prebendegods i; Øvre Sande, Grødeim, Vistvik, Raustein, Goa, Håland, Madla, Grannes, Sømme, Kolnes, Jåtten, Boganes, Stokka i Sandnes, Stangaland, Årsvoll, Tjela, Trones, Lea, dessuten øya Rott. Aller nærmest byen hadde kapitlet inntekter av Skeie på Hundvåg, Stokka, den østlige Eiganes-eiendommen og Hetland.

Av Statsarkivet har vi fått vite at navnet Stokka kan henspille på veldige trestammer som finnes i og ved Stokkavannet – og navnet er trolig fra en eldre periode og tyder på at gården har sin opprinnelse svært langt tilbake i tid.