Bydel i Stavanger

På Stokka skjøt det virkelig fart i boligbyggingen etter kommune-sammenslutningen og det ene feltet etter det andre ble lagt ut til boliger. For de som vokste opp på den tiden ble sprengningsledninger og halvferdige hus like naturlige lekeplasser som tradisjonelle leke.

Det var kanskje ikke helt lov, men spennende – og når en blåste i bestemte rør laget de herlige lyder; nesten som de gamle viking lurene.

Mye bygging og nye innbyggere gjorde at ikke alle kjente «alle» lenger – og mer ble organisert og av disse kan vi bl.annet nevne:

17.mai – lokalt tog med brannmester Madsen og den gamle brannbilen først. De første togene var samlet rundt Palle Snarkjøp, og Anne Grimdalensvei, men ble senere flyttet til kirken.

St.Hans feiring ved Møllehagen – arrangert av familien Winum; som hvert år skapte et trekkplaster mange har utrolig gode minner fra.

Stokkaprisen:

Hildor Pallesen; utnevnt i 1971 av Bydelsutvalget til første æresborger på Stokka på grunn av sin evne til omsorg og hjelpsomhet ovenfor folk i nabolaget.

Guri Molaug – utnevnt som æresborger i 1972 fordi hun var en inspirasjon, og hjelp til alle ny-innflyttede som trengte hjelp med hagen. Lenge hadde hun vært viden kjent for sin fantastiske hage, og det er ikke få hager som er bygd opp med hennes stauder.

Stokka var nå også kommet inn under nye skolekretser. Eiganes Barneskole ble bygget i etappevis, og de første klassene vandret fra Solborg skole til sin nye skole i 1958, men den offisielle innvielsesfest var først i 1962.